Subaru WRX STI je tady. Má upravený podvozek a boxer o výkonu 250 koní

[1994] Nedlouho poté, co se představila Impreza WRX, respektive Impreza GT, přichází ještě ostřejší varianta STI, která více odkazuje k soutěžním speciálům. 

Subaru Impreza se poprvé představilo v roce 1992, přičemž automobilka postupně rozšířila nabídku, kdy kromě klasických variant došlo také na ostřejší Imprezu WRX osazenou zážehovým přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 211 koní. Zkratka WRX odkazuje na soutěžní speciály (World Rally Cross), u nás se ale nejsilnější Impreza nabízí jako GT. Ne každému ovšem toto stačilo a tak japonská značka přichází s ještě ostřejším provedením WRX STI.

Druhá zkratka v označení symbolizuje fakt, že se na autě podíleli lidé ze sportovní divize Subaru Technica International a právě ta má na starost závodní speciály. Změny, které STI na Impreze WRX udělalo, jsou poměrně rozsáhlé. Zahrnují jak tužší podvozek, tak upravenou převodovku nebo nové díly čtyřválcového boxeru o objemu dvou litrů. Výsledný výkon narostl na 250 koní, pohon všech kol samozřejmě zůstal.

Vzpomínáte? Subaru představuje model Impreza. V nabídce nahrazuje hranaté Leone

Ve velkém ale Impreza WRX STI vznikat nebude. V podstatě se totiž jedná o kusovou výrobu, kdy z továrny zamíří do dílen divize STI Imprezy WRX a tam jsou dodatečně upravovány. Počítá se s produkcí přibližně jedné stovky exemplářů za měsíc. Bohužel, minimálně ze začátku výroby půjde o věc určenou pouze domácímu japonskému trhu.


Mezitím v roce 2018

Úplně první Impreza WRX STI se sice původně týkala pouze japonského trhu, ale to se rychle změnilo a i díky úspěšnému působení automobilky v rally se z tohoto modelu stala regulérní ikona známá po celém světě. V průběhu let vůz postupně zrychloval, až se v poslední generaci dostal na výkon 300 koní. Nikdy se ale za celou svou historii nezměnil robustní technický základ s poctivým pohonem všech kol. Jenže v dnešní době už jde o čistě okrajovou záležitost, o které sice mnoho lidí mluví, ale naprostá většina zákazníků dá přednost modernějším a lehčím sportovním hatchbackům méně náročným na řízení.

STI proto odchází i z českého trhu, jak bude vypadat nástupce, to ukazuje aktuálně představený koncept Subaru Viziv Performance STI. Je téměř jisté, že právě sériová verze této studie dosvadaní charakter STI výrazně změní, protože by mělo jít o vůz vybavený hybridním pohonem. Uvidíme, co z toho bude, nicméně i samotné Subaru přiznává, že nadešel čas jednu velkou a úspěšnou kapitolu uzavřít a začít psát kapitolu další. Každopádně po stránce designu vypadá nový koncept hodně slibně.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *