Mercedes představuje revoluční systém ABS, který zabrání blokování kol při brzdění

[1978] V termínu od 22. do 25. srpna představovala automobilka Mercedes-Benz novinářům svůj revoluční systém ABS, který zabrání blokování kol při brzdění. 

Vývoj automobilů neustále pokračuje vpřed. Důkazem budiž značka Mercedes-Benz, která koncem srpna v praxi představovala svůj revoluční systém ABS určený za příplatek 2218 marek pro vrchol nabídky v podobě třídy S. Pokud si majitelé připlatí, získají moderního pomocníka, který se postará o to, aby během intenzivního brzdění nedošlo k zablokování kol a vůz byl stále řiditelný. Jak to funguje?

Celý systém je řízen moderním počítačem. Ten sleduje za pomoci speciálních senzorů rychlost otáčení jednotlivých kol při brzdění. Pokud rychlost některého z nich prudce klesne, automaticky dojde ke snížení brzdného tlaku. Následně počítač zaregistruje prudký nárůst rychlosti otáčení daného kola, takže brzdný tlak zase zvýší. Celý tento proces je opakován v extrémně rychlém sledu, dokud vůz nezastaví. S vývojem této novinky pomáhala společnost Bosch.

Vzpomínáte? Mercedes-Benz třídy A přichází. Premiéra se mu ale příliš nepovedla

Sluší se podotknout, že Mercedes-Benz není první evropská automobilka, která podobný systém nabízí. Letadla tuto věc používala už dříve, u nich ale šlo o složitou mechanickou záležitost, zatímco Mercedes-Benz třídy S využívá elektroniku. Kvůli přílišné složitosti se právě tato mechanická obdoba dříve nechytila ani u revolučního automobilu Jensen FF.

Mercedes začne pro třídu S W116 nabízet ABS koncem roku a dá se očekávat, že se časem tato novinka rozšíří také do dalších modelů značky.


Mezitím v roce 2018

Mercedes aktuálně slaví 40. výročí příchodu tohoto systému. ABS, respektive kombinace senzorů otáčení kol a řídicí jednotky, nastartovalo technologickou revoluci, neboť vývojáři brzy přišli na to, že tyto senzory lze využít i pro další systémy. Mercedes v roce 1985 přidal pomocníka s rozjezdem, v roce 1996 pak následovalo ESP. Dnes je ABS naprostou samozřejmostí. Za těch čtyřicet let se elektronika rozšířila v automobilech opravdu radikálně, takže dnes už je v autech obrovské množství řídicích jednotek a ještě větší množství senzorů. Díky tomu umí auta sama parkovat, sama brzdit a nakonec i sama jezdit.

Pro zajímavost, Mercedes-Benz nebyl skutečným otcem tohoto systému. Už v roce 1971 začal Chrysler nabízet stejnou věc pod označením Sure Brake. Opět šlo o příplatek, který tehdejší zákazníci hromadně ignorovali.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *