Lada představila revoluční model Niva. Nabízí samonosnou karoserii i pohon 4×4

[1978] Lada poprvé představila mezinárodnímu publiku svůj zbrusu nový terénní vůz. Stalo se tak na autosalonu v Bruselu. Niva nabízí velmi moderní konstrukční řešení a slibuje maximální odolnost. 

Po světové premiéře na XXV. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu v roce 1976 a zahájení výroby pro domácí trh v roce 1977 se představila zbrusu nová Lada Niva také mezinárodnímu publiku. Stalo se tak na autosalonu v Bruselu. Tamní návštěvníci si mohli prohlédnout výsledek dlouhého vývoje sovětských inženýrů, kteří postavili odolný terénní vůz schopný vyrovnat se všem nástrahám.

Lada Niva je dlouhá 3720 mm, široká 1680 mm a vysoká 1640 mm, přičemž stojí na podvozku s rozvorem náprav 1430 mm vpředu a 1400 mm vzadu. Světlá výška podvozku je nadprůměrných 220 mm. Vzhledem k tomu, že se jedná o terénní automobil, zvolili konstruktéři moderní, ne-li přímo revoluční řešení bez tradičního rámu, neboť Lada Niva spoléhá na samonosnou karoserii. To kromě jiného přineslo rovněž výraznou úsporu hmotnosti. Proto automobil váží jen 1150 kg.

Vzpomínáte? Lada Elf je ruská volnočasová stylovka s dvouválcem pod kapotou

Pohon má na starost vpředu umístěný kapalinou chlazený čtyřválcový motor kombinující litinový blok a hlavu vyrobenou z hliníkové slitiny. Jeho objem je 1596 cm3 a maximální výkon činí 76 koní. Vrchol točivého momentu dosahuje hodnoty 122 Nm. K dispozici je čtyřstupňová manuální převodovka a především manuálně řazená redukce i uzávěra mezinápravového diferenciálu. Právě to v kombinaci s nízkou hmotností a vysokým podvozkem zaručuje výborné schopnosti v terénu.

S automobilem se můžete rozjet až na 132 km/h, akcelerace z nuly na 100 km/h trvá více než dvacet sekund. Za pozornost ovšem stojí zejména schopnost projet půl metru hlubokou vodu a vyjet stoupání až 58 %.


Mezitím v roce 2018

Letos slavíme 40. výročí od této mezinárodní premiéry, oslavy čtyřiceti let od světové premiéry má už Niva za sebou. Jenže se pořád prodává v podstatě tak, jak byla původně představena. Pouze označení Niva ruská automobilka už nevlastní, takže se tento slavný vůz oficiálně jmenuje Lada 4×4. Na plnohodnotného nástupce se každopádně ještě stále čeká.

Jak by takový vůz mohl vypadat, to nedávno naznačil koncept Lada 4×4 Vision. Sympatické je, že i když designéři vsadili na velmi moderní vzhled, automobilu nechali některé prvky odkazující právě na původní Nivu, jako třeba otvory na zadních sloupcích. Kdy dorazí sériová verze, to se zatím neví.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *