Hyundai představuje nový vodíkový crossover. Zvládne ujet až 160 kilometrů

[2000] Automobilka Hyundai představila zajímavou novinku. Jde o její vůbec první vůz vybavený vodíkovým pohonem. Na rozdíl od jiných konceptů jiných značek vypadá model Santa Fe FCEV velmi sériově. 

Všichni v souvislosti s budoucností motorismu nejčastěji mluví o elektromobilech, ale problémem těchto strojů je dlouhé nabíjení v kombinaci s nepříliš dlouhým dojezdem. Zajímavou alternativou by mohly být automobily taktéž využívající ke svému pohonu elektromotor, kde jsou ovšem klasické akumulátory nahrazeny palivovými články. Jeden takový vůz teď představuje automobilka Hyundai.

Jeho základem je nová generace velkého SUV Santa Fe, která používá namísto žebřinového rámu samonosnou karoserii. Hnací elektromotor, palivové články a nádrž na vodík se podařilo do vozu integrovat tak, že prostor pro cestující i náklad zůstal stejný jako u běžných variant. Tato samotná skutečnost je vekou výhodou a je také důvodem, proč je možné reálně uvažovat o sériové výrobě.

Vzpomínáte? Korejci začali vyrábět svůj nový moderní liftback. Jmenuje se Hyundai Pony

Základem tohoto vodíkového automobilu je konkrétně korejské provedení upravené pro pohon na LPG. Nádrž na plyn byla nahrazena moderní nádrží na vodík, palivové články jsou umístěny pod zadními sedačkami a elektromotor s dalším příslušenstvím se nastěhoval do motorového prostoru. Vůz celkově nabízí výkon 75 kW a na jedno tankování ujede přibližně 160 kilometrů.

Vodíkové Santa Fe bude testováno v reálném provozu s cílem nabídnout časem zákazníkům vůz na palivové články se srovnatelnými vlastnostmi, jaké mají automobily vybavené klasickými motory. Mimochodem, Hyundai zároveň pracuje na technologii palivových článků, kde by byl namísto výrobně náročného vodíku použit jako zdroj energie benzin.


Mezitím v roce 2018

Hyundai na právě probíhajícím veletrhu CES 2018 představil model Nexo. Jde také o poměrně velký crossover využívající ke svému pohonu palivové články, za uplynulých osmnáct let ale vývoj této technologie výrazně pokročil kupředu. Vše je menší a výkonnější. Nexo využívá elektromotor o výkonu 120 kW, zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne přibližně za deset sekund a především nabízí daleko větší dojezd na jedno tankování. Zatímco Hyundai Santa Fe FCEV zvládl maximálně 160 kilometrů, u nejnovějšího korejského vodíkového modelu je udáván dojezd 800 km. A pak tu máme ještě jeden drobný rozdíl. Stařičké Santa Fe bylo jenom pokusným projektem, Nexo zamíří ještě letos na jaře do prodeje.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *