Svět má nový vytrvalostní závod. Odstartoval první ročník rally Dakar

[1978] V Paříži odstartoval vůbec první ročník rally Paříž-Alžír-Dakar. Na deset tisíc kilometrů dlouhou trať se vydalo celkem 182 účastníků.

Paris Dakar

Přesně 26. prosince 1978 byl odstartován první ročník závodu Paříž-Dakar, v rámci kterého na účastníky čeká trať dlouhá celkem deset tisíc kilometrů vedoucí z Paříže do Marseille, odkud se celé závodní pole přeplaví do Alžíru a dále bude pokračovat do Nigérie, Mali a vše skončí v Senegalu, konkrétně ve městě Dakar. Do prvního ročníku se přihlásilo 90 motocyklů, 80 automobilů a 12 nákladních aut. Všichni účastníci budou muset zdolat 3168 ostrých měřených kilometrů.

Startovní pole je opravdu pestré. V kategorii motocyklů převládá Yamaha 500 XT, hojně použitý je také stroj Honda 250 XLS. Mezi automobily se objevují modely typu Range Rover V8, Fiat Campagnola, Renault 4 Sinpar, Lada Niva, ale také třeba Peugeot 504, Citroën DS nebo dokonce Renault KZ z roku 1926, což je zřejmě největší unikát celého závodního konvoje. Mezi nákladními automobily zaujmou především stroje Saviem TP3 a Saviem SM8. Česká Avia totiž v licenci modely této značky vyrábí, takže se na první pohled může zdát, že na trať vyrazily letňanské speciály. Mimochodem, na start se postavilo také sedm žen.

Vzpomínáte? De Rooy vyrazil na Dakar s dvoukabinovým monstrem DAF o výkonu 800 koní

Celý závod skončí v Dakaru 14. ledna 1979. O přenos informací do světa se postará dvacet novinářů z třinácti médií, kdy tím hlavním bude televizní stanice RTL, která vysílá o dakarském závodu každý den večer od půl deváté do deseti. Do tohoto nového závodu se kromě jiného zapojila také automobilka Peugeot, která poskytla několik exemplářů modelu 504 pro účely lékařské asistence.


Mezitím v roce 2018

Hned první ročník závodu Paříž-Alžír-Dakar představoval obrovský úspěch, který přitáhl neuvěřitelnou pozornost, přestože (nebo možná právě proto) do cíle nakonec dojelo pouze 74 účastníků a posádek. Základ tradice byl tedy položen. Letos se koná jubilejní čtyřicátý ročník a jak asi víte, Dakar se v průběhu let hodně změnil. Zatímco dříve šlo spíše o závod dobrodruhů, dnes se na tratích pohybují speciály postavené přímo pro tento závod a kromě běžných soukromníků zde jezdí i obří tovární týmy.

Peugeot letos chce naposledy zopakovat své úspěchy, takže opět nasadí hvězdnou sestavu Sainz, Loeb, Despres a Peterhansel. Možná jediná opravdová konkurence v podobě týmu Mini už má nadvlády Peugeotu dost, takže kromě svých starších aut vybavených pohonem všech kol vyšle na trať ještě zcela nové buginy konstrukčně podobné těm od Peugeotu. Celkem pojede v tomto týmu sedm aut. U kamionů není co řešit, tam je hlavním favoritem tým Kamaz. Sluší se připomenout, že se Dakar i letos koná v Jižní Americe. Konkrétně v Peru, Bolívii a Argentině.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

„Čas si vymysleli lidé, aby věděli, od kdy do kdy a co za to.“ Jan Werich