Nicolae Ceausescu zahájil výrobu automobilky Dacia. Jako první přichází model 1100

[1968] Po rekordně krátkých přípravách dnes automobilka Dacia oficiálně zahájila výrobu svého prvního modelu. V tuto chvíli už tedy platí, že produkce Dacie 1100 běží na plné obrátky.

Během rekordně krátkých osmnácti měsíců vyrostl nedaleko města Pitesti zcela nový výrobní závod nově založené rumunské automobilky Dacia. Přípravy ovšem probíhají už delší dobu, když v roce 1966 byla uzavřena dohoda s automobilkou Renault, která bude s Dacií spolupracovat. Úplně prvním plodem této práce je model 1100, jehož výroba byla právě dnes, tedy 20. srpna 1968, zahájena.

Model Dacia 1100 využívá ke svému pohonu vzadu uložený řadový čtyřválec o objemu 1108 cm3. Maximální výkon dosahuje 43 koní a maximum točivého momentu je 80 Nm. Převodovka je manuální čtyřstupňová a nejvyšší rychlost činí 133 km/h. Z nuly na 100 km/h akceleruje nová Dacia za 23,2 sekund.

Vzpomínáte? V Číně se zrodila nová automobilka. Prohlédněte si Geely Number One

Pozornější čtenář si jistě všiml, že Dacia 1100 je na pohled zcela identická s Renaultem 8. Protože Dacia coby velmi mladá automobilka ještě nemá dostatek zkušeností k vývoji zcela nového vlastního automobilu, byla využita spolupráce právě s touto francouzskou značkou. Ta do Rumunska dodává díly karoserie i motory, převodovky a další součástky, finální montáž a lakování ovšem probíhá už pod taktovkou Dacie. V blízké budoucnosti by do výroby měly být zařazeny také další modely.

Mezitím v roce 2018

Nicolae Ceausescu měl sice velkolepé plány a vize o tom, jak Dacia bude produkovat 50 tisíc aut ročně, jenže tyhle plány se nenaplnily. Za tři roky produkce bylo v případě modelu 1100 vyrobeno pouze necelých 38 tisíc kusů. V roce 1969 byl do výroby zařazen Renault 12 coby Dacia 1300 a pak Dacia na dlouhou dobu zamrzla, protože se tenhle převlečený francouzský vůz vyráběl až do roku 2004. V roce 1999 ovšem Renault Dacii fakticky převzal a provedl zásadní změny s cílem nabídnout lidové automobily.

Technika byla recyklována ze starých Renaultů, ale to zákazníkům vůbec nevadilo, takže se rychle ukázalo, že šlo o velmi dobrý nápad. Naprostým hitem se pak stal Duster, který už aktuálně figuruje na trhu ve své druhé generaci. Nabídka modelů Dacia se postupně rozšířila o další možnosti, dnes už má tato značka na trhu své pevné místo. Pro představu, zatímco původní Dacií 1100 se vyrábělo něco málo přes deset tisíc ročně, v roce 2017 Dacia dodala po celém světě celkem 655 000 aut.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

„Kdo má tak málo fantazie, že své lži musí opírat o důkazy, měl by raději rovnou mluvit pravdu.“ Oscar Wilde