Legendární dvanáctiválec Jaguar po 26 letech končí. Nahradí ho osmiválec

[1997] Dlouhých 26 let měl Jaguar ve své nabídce dvanáctiválcový motor, který se pro mnohé stal symbolem britského luxusu. Jenže tahle éra právě končí. Náhradou bude osmiválec. 

Psal se rok 1971, když Jaguar zařadil do své nabídky dvanáctiválcovou verzi slavného modelu E-Type. Motor měl objem 5,3 litru a výkon 265 koní. Kde se vůbec tahle jednotka vzala? Je to prosté. Jaguar slavil zejména ve druhé polovině padesátých let mnoho úspěchů v Le Mans, jenže pak přišlo Ferrari a Ford a ty nedaly britské automobilce šanci. Jaguar proto vyvíjel nový závodní vůz XJ 13 osazený právě dvanáctiválcem, jenže ten, ačkoliv byl téměř hotový, do ostrého závodu nikdy nevyrazil a časem se z něj stal pouze muzejní exponát. Právě pro XJ 13 tento slavný dvanáctiválec vznikl.

Postupem času byl dvanáctiválcový motor o objemu 5,3 litru modernizován a objevil se i v dalších modelech, jako třeba v Jaguaru XJ-S nebo v Daimleru Double Six. Motor v průběhu let dostal řadu úprav. Například hliníkovou hlavu válců, pracovalo se rovněž na snížení jeho apetitu, objevilo se vstřikování paliva, katalyzátor a objem válců byl zvýšen na rovných šest litrů. Zajímavé je, že nakonec přece jen v rámci závodů cestovních vozů tato jednotka v úpravě TWR zamířila na závodní okruhy, kde dosáhla několika úspěchů.

Vzpomínáte? 1987: Ferrari představuje nový supersport. Přivítejte model F40

Konec přichází v roce 1997 spolu s ukončením výroby Jaguaru XJ generace X300. Tehdy se díky nekončící modernizaci vyšplhal výkon ke svému vrcholu, nabízel 318 koní. Ve výrobě tedy dvanáctiválec určený původně pro závod Le Mans vydržel dlouhých 26 let, přičemž bylo vyrobeno dohromady 161 996 automobilů osazených touto jednotkou. Jeho nástupcem je nový osmiválec.


Mezitím v roce 2017

Jaguar za uplynulých dvacet let prodělal řadu změn, a to včetně výměny majitele, ale co se nezměnilo, to je vrcholný motor v nabídce. Tím největším, co si i dnes u Jaguaru (a Land Roveru) můžete pořídit, je pětilitrový kompresorem přeplňovaný osmiválec. Ten se postupně propracoval až téměř na dvojnásobek toho, co dříve nabízel slavný dvanáctiválec. Jeho nejvíce upravená varianta byla představena letos spolu s modelem XE SV Project 8, kde britští technici vyladili výkon na rovných 600 koní.

Není divu, že tenhle sedan jede hodně přes 300 km/h, že jeho zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne za 3,7 s a že to je v současnosti také nový držitel rekordního času na Nürburgringu v kategorii sériově vyráběných sedanů. Vzhledem k aktuálnímu vývoji je zcela jisté (pokud se nestane nějaký zázrak), že dvanáctiválec pod kapotou Jaguarů neuvidíme už nikdy, ale již příští rok se dočkáme čistě elektrického Jaguaru.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

„Pes, kterého uzdravíš, tě nikdy nekousne. To je hlavní rozdíl mezi zvířetem a člověkem.“ Mark Twain