Lamborghini představilo své historicky první SUV. LM002 je dvanáctiválcový obr

[1986] Na autosalonu v Bruselu představila automobilka Lamborghini své historicky první SUV. Vůz nese označení LM002, pod kapotou má obrovský dvanáctiválec a rozhodně se nebojí ani terénu. 

Lamborghini není zrovna automobilka, kterou bychom si spojovali s auty určenými do terénu, teď ale přichází jedna výjimka, na které se pracovalo delší dobu. Původně to měl být terénní vůz určený pro armádu, kdy Lamborghini začalo s vývojem už v sedmdesátých letech. Nejprve vznikl prototyp s motorem uloženým vzadu pojmenovaný jako Cheetah, v roce 1981 vznikl další podobný automobil, ovšem ten už měl motor klasicky vpředu a nesl označení LM001. O pět let později tedy přichází sériové provedení LM002, které si světovou premiéru odbylo na autosalonu v Bruselu.

Základní rozměry Lamborghini LM002 jsou stejně úctyhodné jako jeho vzhled. Na délku měří 4,9 m, široké je přesně dva metry a vysoké 1,8 m. Automobilka vsadila na netypickou karoserii pick-up, kdy na korbu lze objednat přídavné sedačky. Interiér samotný pojme čtyři cestující a dopřeje jim veškerý možný luxus. Nechybí kožené čalounění, obložení dřevem, krásně zpracované detaily a tak dále.

Vzpomínáte? 1987: Lamborghini veze na autosalon do Frankfurtu čtyřmístný koncept Portofino

Pod kapotou najdeme dvanáctiválcový zážehový motor, který si Lamborghini LM002 propůjčilo ze supersportovního modelu Countach Qattrovalvole. Jeho výkon je při objemu 5,2 litru 450 koní. Pětistupňovou manuální převodovku dodává společnost ZF a samozřejmě nemůže chybět ani pohon všech kol. Akceleraci z nuly na 100 km/h zvládne Lamborghini LM002 za 7,8 s a nejvíce se rozjede na 210 km/h. Vzhledem k aerodynamice a hmotnosti 2,7 tuny není příliš překvapivé, že se spotřeba pohybuje kolem třiceti litrů na sto. Nádrž tomu ovšem odpovídá, vejde se do ní 290 litrů paliva.

Ačkoliv jde o model Lamborghini, terénu se rozhodně nebojí. Zárukou dobré průchodnosti je vysoký podvozek, samosvorné nápravové diferenciály i terénní pneumatiky o rozměru 325/65 VR17. Stejně tak může řidič využít pro jízdu těžším terénem redukci. Cena jednoho takového exempláře je 134 500 dolarů.


Mezitím v roce 2017

Lamborghini LM002 se vyrábělo od roku 1986 do roku 1992 a moc velkého úspěchu se nedočkalo. Vzniklo totiž jen přibližně 300 exemplářů. Vůz o několik desetiletí předběhl svou dobu, kdyby totiž Lamborghini LM002 nabízelo dnes, zájem by byl podstatně větší, protože dnes zákazníci po SUV doslova šílí. Proto se také tato automobilka k SUV nakonec vrátila, když představila sériovou verzi modelu Urus, což je de facto nástupce LM002. Karoserie není tak hranatá a na dvanáctiválec také nedošlo, jinak je ale Urus stejně impozantní jako jeho předchůdce. Především je ale podstatně rychlejší. Dvakrát přeplňovaný osmiválec disponuje výkonem 650 koní, převodovka je automatická a stovku vůz zvládne za 3,6 s. Nejvíce se rozjede na 306 km/h, což z něj dělá nejrychlejší SUV na trhu. Urus určitě nevznikne pouze v sérii čítající 300 kusů, automobilka počítá s podstatně vyššími prodeji. Cena jednoho exempláře je v přepočtu bezmála pět milionu korun.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

„Vždy odpouštějme svým nepřátelům, nic je nedokáže víc rozzuřit.“ Oscar Wilde