IRVW 3: Supermoderní Volkswagen Arteon z osmdesátých let měl všechno

[1984] Volkswagen ukázal, že moderní technika a expresní jízdní dovednosti mohou být zabaleny i do celkem obyčejně vypadající karoserie. Vůz IRVW 3 sice vypadá jako Jetta, ale ve skutečnosti je to luxusní a velmi rychlý stroj. 

Automobilka Volkswagen představila hodně zajímavou studii. Nese označení IRVW 3 a jako její základ posloužil model Jetta. Vnější karoserie nedostala žádné významnější úpravy, ale uvnitř se udály velké věci. Tak například motor. Jedná se o přeplňovanou zážehovou osmnáctistovku a vybavenou systémem VW-Digijet, která dosahuje maximálního výkonu 180 koní při 5500 ot./min a vrcholu točivého momentu 235 Nm. Lehkému sedanu tyto parametry stačí ke zrychlení z nuly na stovku za 7,4 s, nejvyšší rychlost je 212 km/h.

Ještě zajímavější je použitá převodovka. Ta představuje v podstatě kombinaci manuálu a automatu. Od prvního do čtvrtého rychlostního stupně se řadí manuálně, řazení pětky obstará vůz samočinně. Například při jízdě po rovném úseku ustálenou rychlostí systém sám zařadí pětku a tím sníží otáčky zhruba o 1000 ot./min. Pokud se zatížení změní, automat vrátí zpátky čtyřku.

Vzpomínáte? Chevrolet Venture ukazuje podobu budoucích luxusních sportovních kupé

S jízdou ve vysokých rychlostech pak pomáhá pneumatické odpružení, které automaticky sníží výšku vozu o 40 mm ve chvíli, kdy překročíte 120 km/h. Pro lepší aerodynamiku má IRVW 3 ve své masce také aktivní lamely. Ty se samočinně uzavírají. Posádka si může díky pneumatickému odpružení do rychlosti 60 km/h vůz také o čtyři centimetry zvednout. Tlumiče jsou hydraulické a také ty jsou řízené elektronicky v závislosti na zatížení automobilu. Volkswagen IRVW 3 dostal ale ještě další zajímavosti, jako například systém omezující prokluz hnacích kol. V případě potřeby je omezen výkon motoru přivřením škrticí klapky.

V interiéru pak najdeme třeba digitální přístrojový štít VDO nebo dokonce i navigaci. Tahle „Jetta“ je zkrátka velmi moderním automobilem.


Mezitím v roce 2017

Na český trh dorazil Volkswagen Arteon. Moderní nástupce Passatu CC nabídne výkon až 280 koní, aktivní tlumiče, pohon všech kol a zejména velké množství asistenčních systémů včetně toho, který sám zajede ke kraji vozovky a automaticky zastaví ve chvíli, kdy přestanete řídit například kvůli nějaké náhlé zdravotní indispozici. Arteon je mimochodem další z řady současných modelů, který využívá po vzoru IRVW 3 digitální přístrojový štít.

2 komentáře: „IRVW 3: Supermoderní Volkswagen Arteon z osmdesátých let měl všechno

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

„Kdo má tak málo fantazie, že své lži musí opírat o důkazy, měl by raději rovnou mluvit pravdu.“ Oscar Wilde